zaterdag 24 dec

27 december 2016 - Bogotá, Colombia

dus ik heb me ding gedaan gegeten , gedoucht en nu er lekker tussen uit zonder dat ik hoef na te denken over gevaar of wat dan ook me lonely planet reis gids mee en de tourist uit hangen  . ik besluit een lekker een stuk te wandel door candelaria het oude centrum van bogota ik voel me maag ik heb nog honger . ik ga een klein eet tentje binnen en bestel een soep met rijst en ei costa de costilla , het is denk ik een standaart ontbijt want iedereen eet het daar in de morgen als ik zo om me heen kijk . de mensen in het restaurant kijken me vragend aan ze begrijpen het niet zo echt denk ik , zo me maag kan er tegen aan . na kris kras door de stad te gaan besluit ik een bike tour te gaan doen , ik kom net te laat aan en ze vertellen me dat de groep net weg is maar dat ik wel kan aansluiten . ik sluit wel aan de fietsen worden in een rap tempo gepakt me helm wordt in me handen gedrukt en hup daar gaan we op naar de fruitmarkt . ik sluit me aan bij de groep en ik stel me voor , er zit de groep een stelletje uit brazillie en een meid uit engeland alleen bij . de talen gaan van portugees , engels , spaans en weer terug , ik haal nu alles door elkaar maar het lukt .in de fruit markt krijg je alle belangerijke fruit te zien en te proefen erg leuk en lekker . we gaan om het ijs te breken een spel spelen en een biertje doen (1100) het heet tejo je heb een bak met klei een metaal voor werp om mee te gooien en een stalen ring in het midden daar wordt worden driehoekig verpakkingen gevuld met kruid op gelegd , ja raad het al voor dat het spel begint krijg je een biertje want dat hoort er bij en de spel uit leg . ik had het al een x gespeeld erg gezellig met al dat bier kan ik je zeggen , dat was nu niet het geval we spelen het maar zn 30 min  . van de fruit markt fietsen we richting het noorden door de jungel zo noemen ze die straat (omdat er zo veel mensen zijn )en stoppen we onder de wolken krabbers van bogota , het zijn de hoogste van heel zuid amerika en ze zijn nu op dit moment een nog hogere aan het maken  de oude arena voor het stieren vechten , wat niet meer mag in bogota . vandaar uit gaan we naar aller eerste villa wijk van bogota met heel veel invloeden van europa de europese architetuur waren ze helemaal gek van , als je door die wijk fietste leek wel idd of op sommige delen door nederland fietse en stil dat het daar was weinig verkeer gewoon relaxt die engelse dame verbleef hier in een bed an breakfast . uit eindelijk staan we stil bij de hoofd weg die naar het vliegveld lijd en waar ook veel graffeti met tekeningen die met het land te maken hebben van daar uit gaan we naar de rosse buurt van bogota gezellig er ff tussen door fietsen nou het is niets vergeleken met amsterdam of antwerpen . hier ga je gewoon niet ff tussen door wandelen dat zeg ik wel het is een lekker duister plekje . we stopen een paar straten verder op voor een gebouw de deuren gaan open fietsen naar binnen en daar staan we dan in de koffie fabriek , na een kleine uit gaan we koffie drinken de keuze is er reuze ik bestel een koffie met guardo ( drank ) genaamd carajico en wat te eten .we gaan weer verder de trip zit er bijna op we stoppen nog 2 x dat is bij de een herdenk plaats en bij een belangrijke muur schildering dan zit de tour er op . ik heb heel wat telfoontjes gemist ik zal ff wat van me laten horen ,ze vragen of ik er wel ben vanavond met hun , ik vraag of ze hebben ben grepen ??? ja maneul en alix snappen wat ik zeg , weet je zand er over en op naar het feest het is allemaal duidelijk en komen rond 0900 halen mooi heb ik nog ff om te slenteren .ik heb me spullen gedropt en ga er weer op uit ik beland uit eindelijk in een ierse pub , aan de bar zit een dame haar dag boek bij te houden dag tas naast haar en de lonely planet op de bar . ik stel me voor in het engels want dat is wel het door gaans gesproken taal , naam vergeten maar ze komt uit frankrijk en we gaan buiten een puiki doen ze heb in twee weken al meer gedaan wat ik in 8 weken geen tijd voor heb whahahahhahahahahahah .we gaan terug naar binnen ik bestel wat eten en zij gaat af rekenen het is over de 20000pesosen ze gaat er tegen in en ze flipt , ik zit maar wat te lachen want we hebben het over rond 4 euro ook voor 1 wijntje is wel duur ja whahahahhahahahh ik had naar de kaart gekeken zij niet is een touristen stukje van candelaria . ze gaat boos weg weg ok mzzl raak aan de praat met die gozer aan de praat want die had de helft maar mee gekregen omdat ze meer frans aan het praten was dan spaans lol . dan is zij weg en vraagt de man achter de bar wat er nou aan de handwas dus ik leg uit en we lachen haar uit maar ook ik zeg dat het wel idd duur is vergeleken met de rest in de stad maar ja ach zeg ook dat ze het kunnen zien in de kaart we lachen er maar om en ik krijg een biertje gratis whahahaha .ik ben weer terug in de kamer het is 1915 en ga nog wat schrijven wat spullen pakken en nog een extra nachtje reserveren , daar zijn ze dan en op tijd jaimen, dary en daniel ik pak me biertjes voor onder weg en we gaan en wordt over en weer gepraat en vragen me met taxi of lopen . dary kijkt me aan ik lach en antwoord lopen natuurlijk een diepe zucht van dary , ik wil graag door de getto lopen door las crusses met avond . het is druk op straat iedereen is bezig met de voor bereidingen voor kerst avond want om 0000 precies gaat het los zie het als bij ons oud en nieuw . de straten zijn echt over vol over al kinderen kappers zaken nog open gewoon alles is druk . we komen binnen iedereen is er al en ze zijn blij dat ik toch wel wou komen ja hehe me broer wou het er nog over hebben vanavond maar dat lijkt geen goed plan drank en emoties en temperament dat kan nooit goed gaan lol dus we hebben af gesproken er niet over gesproken wordt vanavond .we moeten nog wat vlees halen dus ik ga er weer op uit geen vlees meer te krijgen dan maar kip en nog bier halen en vuurwerk voor paco hihihihih . over al op straat staan mensen voor hun huis er naaast maar gewoon wel voor op straat niet acht verstop achter muren zo als in nederland muziek ook naar buiten mensen dansen , drinken  , zingen kinderen spelen manne drinken en de vrouwen net zo . om 0000 is het dan zo ver daar gaan we muziek gaat overal nog een trap je harder iedereen omhelst elkaar en wensen een prettig kerst feest het eten wordt op gediend en dan eerst eten totaal geen ramp voor me want ik het er al 2 uur naar zitten kijken kreeg er honger van . om 0200 lig maneul op bed blijk nou dat hij gewoon moet werken oveer 5 uur, dan is er om 0430 nog over ik , jaimen , daniel , david , dary en don juan (naam vergeten) ik en jaimen komen op het geniale idee om te gaat stoeien dus , en dat liep natuurlijk af met een bloed lip whahahahahhaha dary zeg maar dat het tijd word het bed op te zoeken . ik blijf alleen over kan nog niet slapen genoeg whisky op maar toch wakker , ik ben aan de klets met nederland rond 0600 gaat het licht uit .om vervolgens om 1000 wakker te worden gemaakt door me klein dana van 1,5 jr en dank je wel ok kom er wel uit .

je raad het al het is dan  zondag mzzl !!!!

1. Mapa:
    27 december 2016
    goed verhaal en wijs. reactie naar M en A op kerstavond. de 24e :-) Leuk ook de fietstour . xxx