Armenia

29 januari 2017 - Salento, Colombia

Vrijdag 27 jan tot zondag 29

Ik heb super geslapen maar niet veel , me kamer is namelijk aan de weg en het volk begon al vroeg . De hostel of is het , het hostel ???? Maak niet uit maar ik denk dat dit wel 1 van de beste hostels is waar ik toe nu toe heb geslapen en gedoucht en dat voor 10€  30000 pesos het is er schoon vriendelijk personeel ja het is zeker de moeite waard . Naast de hostel is een koffie shop en en andere kant is een restaurant lekker makkelijk want ik vertik het om te koken of wat dan ook het eten is er goed en de koffie super !! Voor de rest niet veel gedaan en ik word om 1130 opgehaald door Monica en dan gaan we naar de oma van jorge en de moeder van claudia me Spaanse lerares en daar gaan we middag eten . Monica is er en Ik wil met de bus dus we gaan wachten en wachten en kletsen en kletsen en wachten en kletsen en dat voor een half uur lang , en nu ben ik en ook zei het beu hup de taxi in koste 2 min en 2 € de trip was aan de andere kant van armenia z'n 20 min rijden . De stad is buiten gewoon schoon en mooi geen krotten te zien zoals in Bogota , O begrijp me niet verkeert het zijn geen villa of allemaal huizen zoals bij ons , het zijn goed uit ziende huisjes maar daar houd het bij op ook ! We komen aan en het huis zit vol de zussen zijn er en nog wat andere mensen honden en weet ik veel . We praten wat en een groep foto word er gemaakt dan komt het eten er aan voor me bruine bonen met saus , rijst , patacones , banaan en eetsmakelijk maar ! Ze vragen of er iets is wat ik niet lust nou nee ik eet erg veel dus geen probleem mee en als na een bakkie koffie . In de middag gaan we het centrum in om spullen te kopen voor de stichting nog ff wat eten en drinken en dan naar de stichting . Eenmaal aangekomen krijg ik weer een hartelijk ontvangst , en de kleintjes waren druk bezig met knutselen later krijg ik trommel les het zweet breekt me uit Jezus het gaat niet van zelf . Ik moet later verstoppertje gaan spelen door de wijk Ok hmmmm daar gaan we dan tussen het spel door kom ik verschillende ouders tegen en wordt ik natuurlijk voor gesteld en ik zie de wijk meteen . Om 2000 sluiten we af en gaan we eten in de wijk waar jorge is opgegroeid we bestellen 1 bak eten 3 vorken en eten maar . Terug in de hostel klets ik nog wat na met de Zwitsers en we drinken nog een biertje later in de nacht krijg ik honger en besluit wat te gaan eten in de wijk , een lekkere dikke hamburger en dan naar bed want morgen heb ik muziek les .

Zaterdag

Heb tot 0800 geslapen en doe alles op het gemakje want ik word pas om 0930 opgehaald door jorge en z'n motortje . Hij is er en verteld dat hij er niet bij is want hij moet nog wat regelen dus , Ok maak niet uit ik red me wel . We komen om aan iets te laat maar ok we zijn niet de enige want er zitten maar 3 kids van de 10 en langzaam druppelen ze binnen mooi want dan heb ik ff tijd om te praten met luis de muziek docent . En dan begint de les warming up en de uitleg aan mij over de instrumenten en de namen in het Spaans natuurlijk . Ik moet met alles mee doen ja heheh even later gaan ze me laten horen wat ze kunnen , nou heel erg gaaf om live cumbia te horen door kinderen en met wat voor gedrevenheid ze spelen is zo bijzonder ja ik ben blij dat ik dit mag zien horen en voelen . De les is afgelopen en praat nog wat met met luis en voor de kleintjes zijn er te weinig instrumenten , de trommels of hoe ze mogen heten zijn nog te moeilijk ze beginnen met de fluit en nog iets naam vergeten en dan zingen ze . Hij vertelt dat het goed zou zijn als er meer fluiten zouden zijn dat dan alle kleintjes mee kunnen doen in plaats van wachten want het zijn 10 kleintjes en 3 instrumenten , ik vraag daar op wat z'n fluit dan kost en vertelt 30000 pesos (10€) Ok en hoeveel zou je er dan willen hebben en vertelt nog 5 zou mooi zijn . Ik hoef hier niet over na te denken en vertel hem dat ik 5 fluiten wil kopen en geef hem geld hij kijkt me aan knippert met z'n ogen er komt een glinster in en hij bedankt me waar op ik hem bedank en vertel hem dat ik blij ben dat de kids zo blij zijn met muziek en het spelen er van en is wat ik graag zie en waar ik voor heb gewerkt en ook langs kom om een bijdrage te doen . We eten nog met z'n alle wat en dan sluiten we af hij vraag wat ik doe ja jorge zou met ophalen maar hij is er niet maar maak niet uit want ik wil toch naar het goed museum en is toch niet ver ik loop wel , nou dus niet nee spring maar achter op dan breng ik je wel naar boven maar dan moet je de rest lopen want de boetes zijn duur zonder helm rijden Ok . In de middag dus een museum bezocht en daarna ben ik met de lokaale bus naar de vlinder en vogel (botanische)tuin gegaan net buiten de stad . De vogeltuin was bijzonder want de vogels waren gewoon vrij er zat geen dak of hek om heen het waren gewoon wilde vogels heel mooi de vogels die hebben het goed en zullen nergens anders gaan kijken en zullen hun leven in die tuin blijven leven omdat ze het er goed hebben heb ik er veel gezien nee maar 3 maar er werd ook verteld dat je beter in de ochtend kan komen . De vlinder tuin was wel afgezet ook allen maar vlinders uit het gebied Quindio (armenia) . Ik kom om 1800 aan bij me hostel en vraag aan de portier of hij een goed restaurant weet ja daar moet je la paisa in la Granada Ok hij belt een taxi en verteld dat hij me daar moet af zetten nou wat wil je nog meer ! Ik heb super gegeten tussen de Colombianen en ga nog een rondje wandelen door de wijk , wat is het toch lekker dat je niet word aangekeken en dat er zo veel de zelfde mensen om je heen zijn en zo lang ik niet praat ben ik hun ja lekker gevoel om tussen je eigen volk te lopen ! Weer terug in het hostel ga ik lekker douchen dan komen de Zwitsers vragen of ik mee een biertje ga drinken in de stad ja waarom ook niet , er gaat nog een Colombiaan mee en we belanden in een club buiten de stad nou Jezus de mooiste meisje en bergen met coke werd er gesnoven op de dans vloer totaal geen geheim gewoon niet al die guppies tja . Ik was samen met de Colombiaan denk wel 1 van de oudere Whahahahah ja we zaten in een jeugd Honk lol !

Zondag

Wakker worden en uitchecken want vandaag gaan we ff ergen anders kijken , ik gaan naar salento moet er erg mooi zijn dus en ik heb nog tijd zat . Jorge bied aan om me te brengen met de motor ja hoef niet kan wel met de bus gaan nee ik breng je Ok . Ik raak aan de praat met de jongen die in de hostel werk hij spreek goed Engels en vraag hem waar hij het heb geleerd , nou ik heb in Amerika gewoond . Ok maar je miste colombia , nou nee helemaal niet en dan kom de andere kan van de munt te voor schijn en die is totaal niet mooi , en ja tuurlijk als je op vakantie ben is elk land mooi om dat je er niet hoef te wonen en niet met de politiek heb te maken . Het vredes accoord een toneel spel en om de president (regering)mooier te doen laten blijken dan wat er werkelijk speelt . En velen zeggen ook gewoon dat ze nog steeds in oorlog zijn en  er sneuvelen nog steeds soldaten het FARC houd zich nog steeds bezig met moorden van burgers , soldaten en politie ze ontvoeren , handelen in wapens , drug , vrouwen , kinderen en ga zo maar door er is niks verandert want FARC verdiend zoveel dat geven ze op !!! De belastingen gaan snel omhoog maar de salarissen blijven het zelfde ( min salaris 270€ ) de mensen kunnen maar net rond komen velen hebben 2 banen werken 6 dagen in de week hebben maar 10 dagen vakantie op een jaar en de zorg is slecht geregeld onderwijs is slechter aan het worden en ga zo maar door , een deel van dit wist ik wel maar me Spaans is nu niet goed genoeg om dit alles te begrijpen maar nu is het duidelijk . Het land is zo rijk aan grondstoffen en producten er is zo veel geld in Colombia maar de regering bekommert zich totaal niet de armen of educatie van de jongeren , wat zich uit in criminaliteit en armoede ze willen niet dat hun slimmer worden of weten wat hun rechten zijn wat je kan beter domme mensen hebben dat zijn namelijk net schaapje die je wel willen volgen . Hier zijn een paar grote familie die het hier voor het zeggen hebben en in de politiek zitten hier is het nog meer vriendjes politiek dan bij ons en corruptie is er in grote betalen de president word bewaakt door 300 tal bodyguards en er is nog zoveel besproken . Dus het is aan de regering om het land te veranderen maar het geld gaat naar andere dingen en dit verhaal zeggen er veel en nu begrijp ik het , en ja dit is niet alleen hier in Colombia dit is in zoveel landen aan de orde dus ja geen 1 land (volk)verdient zo iets en ja wat hebben we het dan goed in Nederland jorge is hier en we gaan er van door op de motor z'n klein uurtje rijden , ik kijk in het rond nou het is hier erg mooi en het Climaat is zo lekker niet te warm niet te koud eigenlijk gewoon perfect ja hier koop ik me droom huis (een droom ) de natuur is ook super het is er schoon ja de mensen zijn er behulpzaam en vriendelijk en zo sterk . Hij laat me het dorp zien en het is er super druk en erg mooi we gaan naar de uit kijk over het dorp en de andere kan kijk je door de vallei zo mooi zo veel rust en natuur . Even later gaat het regenen jorge gaat er vandoor hij wil niet nat worden ik heb hem aangeboden om mee te eten maar nee dat wil hij niet Ok hij gaat weg en ik duik het restaurant in wat hij me aan rade , daarna nog wat rond gelopen en met een ommetje terug naar me hostel . Nu is het 2200 uur en lig in me bed te schrijven ik slaap met 5 Zwitserse dames deze hostel is erg groot en hier in dit dorp zijn super veel toeristen , morgen naar een gebied waar palmen groeien van rond de 60 meter en nergenst anders in de wereld er word gezegd dat je terug gaat in de tijd van de dinoos ben benieuwd voor nu de groeten tot snel .

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade