DINSDAG 31JAN TOT 11 FEB

16 februari 2017 - Amsterdam, Nederland

Dinsdag 31 jan

In de ochtend een blik werpen op het tuintje van de stichting en kijken wat ze allemaal aan gereedschap hebben , daar na op zoek diep in het centrum van armenia alles is verdeeld in de stad je heb een deel voor de kantoren en banken , cosmetica , eten en restaurant , gereedschap , auto's en onderdelen , en ga zo maar door  er is dus geen winkel die alles in 1 heb dus het duurt ff voor dat wel alles bij elkaar hebben . In de middag voor dat we naar de stichting gaan nog wat ballen halen wat die zijn er ook niet meer , op naar de stichting om 1600 muziek les voor de oudere kids de docent luis komt met z'n vrouw en zoon aan . laat me meteen de fluiten zien we gaan aan de slag het valt me op dat er maar 2 trommels zijn en ik heb nog geld over en besluit om te vragen wat z'n trommel kost , nou rond de 32 € weet je ik wil er nog 2 bij kopen dan is het redelijk compleet het orkest en kan ieder kind mee spelen . De groep is dus gesplitst en ik ga bij de kleintjes kijken die bezig zijn om blaadjes van bomen te herkennen leuk , maar  dan hoor ik een stem ja geweldig gewoon ik ga terug naar boven en de zang les is begonnen onder leiding van luis z'n vrouw wat een stem niet normaal en ze zingen , we are the world we are the childeren te mooi voor woorden  van binnen krijg ik warm gevoel dat wat ik heb gedaan met me laatste geld het niet uit te drukken is in geld en als je dan bedenk dat ik alleen met 200€ zoveel heb kunnen doen om weer wat te kunnen betekenen voor 35 kinds ja . Na de muziek les wordt er een kring gemaakt en moet iedereen ook ik dus vertellen hoe hij of zij zich voelt en dan niet met het antwoord goed , maar met een completer antwoord zoals , verdrietig , blij , rustig , boos en met de uitleg waarom het is een sessie van zeker een half uur en wat ongemakkelijk bij sommige . Daar na word er nog een film gekeken met een boodschap er in en dus na de film moeten ze uitleggen wat die boodschap is , en de boodschap is dat ieder persoon z'n eigen kwaliteiten heb maar die ze zelf moeten zoeken dat ze respect moet hebben voor elk ander persoon dat ze hard moeten werken om dromen voor elkaar te krijgen en dat niets van zelf gaat .
Daarna krijgen ze eten die de groep met de kleintjes hebben klaar gemaakt daarna moet ik er aan geloven en gaan we weer verstoppertje spelen om 1915 wordende de deuren gesloten en gaan we weer op pad alleen Monica is er wat jorge heb studie en zal ons te gemoed komen voor de hostel . We eten wat ik vertel hun dat ik bezig ben geweest om 2 jongens die hier in de hostel werken en heel goed Engels praten te vragen of ze interesse hebben om Engels les te geven in de stichting omdat het personeel wat in de stichting werk geen Engels spreekt , en omdat ik wel woorden boeken Spaans Engels heb gekocht maar dat niemand het kan praten hun een uitkomst zijn . En ze hebben er allebei ja op gezegd en nu is het aan me vrienden hoe ze het in het vat gaan gieten . Ze kijken me aan met een lach en bedanken me en we proosten en een goede uitslag . Morgen naar een koffie plantage ongeveer een uur buiten armenia .

Woensdag 1 feb

Nou ik wou vroeg op pad vandaag maar ik ben zo traag als dikke stront , en doe alles op me gemakje   ik moet nog uit zoeken hoe ik er kom dus relax . Jorge komt langs en we duiken de stad in want ik moet me vliegticket hebben en ik had geen zin om het de computer te doen dus op naar avianca 200000 pesos voor een vlucht Ok beter dan 10 uur in de bus want zo veel tijd heb ik niet meer .Nou na me ontbijt ( 1200 uur ) ga ik op pad ik moet de bus hebben richt Barcelona en er net voor moet ik uit stappen nou niet moeilijk , ik wordt na 40 min wakker en dus net op tijd ik had tegen de chauf gezegd waar ik er uit moet nee geen probleem komt goed ja dus niet voor ik het weet sta ik in Barcelona waar op ik vraag waar die plantage is O ja vergeten !!! Pffff Ok o maar je kan die bus pakken 2000 pesos graag dan hou ik de bus aan Ok nee super joh bedankt heb ik Barcelona ook gezien tof , ik wordt door de andere bus voor de plantage gedropt hmmmm ik moet nog ff 2,2 km lopen maar is de moeite waard kan ik je zeggen . Het is hier zo lekker rustig en overal hoor je vogels en voor de rest eigenlijk niets het lijkt wel of ik helemaal alleen ben , na 20 min lopen kom ik bij de plantage finca recuca erg mooi over bloemen en mooi gebouwen . Nou ik neem de tour met Engelse gids en een lunch en zal z'n 3 uur duren , na het eten gaan we op pad en ik krijg te uit leg over het begin van de plant tot geschiedenis van de koffie en kom te weten dat de koffie uit Ethiopië komt nooit geweten de tour is compleet alles zit er in en dat voor een klein plantage van z'n 20 hectare met nog een back up een stukje bananen plantage . Rond 1700 ga ik weer terug lopen met onweer op de achtergrond in de bergen er mooi om te horen nu naar me hostel en dan heb een afspraak met de oma van jorge om wat spullen mee te nemen voor haar dochter in Nederland ( Mn Spaanse lerares )  . Ik krijg een stapeltje kleren mee en een pak koffie voor haar man , na een poosje vertel ik dat ik er van door ga want ik moet nog eten nou ze springt op vraagt of ze wat klaar moet maken en voor dat ik antwoord had gegeven stond er eten klaar whahahahahahah Ok ook goed en om 2130 ga ik er van door ik word tot aan het hek van het appartementen complex gebracht en oma blijf wachten tot ik in de bus zit ze bedank me voor alles krijg een kus en de groeten . Eenmaal terug in me hostel doe ik een biertje en leeg me tas Ok hoe ga ik dat ik me tas krijgen weet je das voor morgen nu me biertje me stoel en de sterren hemel ! Tot morgen dag !

Donderdag 2

Lekker uitslapen zeker tot 0730 vandaag staan niet veel op de planning vandaag heb ik om 1600 afgesproken in de stichting .
Tas in pakken
Rond 1600 zwaar kut weer veel wind en regen en op de motor daar naar toe pffff.
Komen aan in de wijk zeker 20 huizen zijn getroffen door de hard wind daken er afgewaaid , politie , brandweer en ambulanse zijn er en het krioelt er van de mensen sommige van slag en ander druk in de weer het is nwat je heb al niks en dan dit er boven op , ja het zet me wel aan het denken .
Het is me laatste avond dus af schijt nemen van de stichting we zullen zien maar als ik colombia goed genoeg ken gaat dat niet zonder een feestje .
We hangen wat rond buiten vraag wat er op het programma staat O niet zo veel , om dat het slecht weer is Ok er is ook nog water  binnen gekomen in de stichting .
Even later schieten alle kids alles kanten op wat gebeurt hier ,ik moet me ogen dicht doen en we gaan naar boven gaan .
Een verrassing schreeuwen de kids ballonnen en een taart super lief !!!
Krijg weer tekeningen en en wordt muziek gemaakt ja weer .
Veel bedankjes gekregen en het persooneel is er ook bijna allemaal na dit alles gaan we afsluiten .
ik ga eten met jorge en Monica in de stad en daarna op het plein een biertje gedronken jorge wil me weg brengen morgen ochtend naar vliegveld maar hij is geen ochtend mens maar moet om 0600 bij het hostel zijn ik lag een beetje nou we zullen zien .

Vrijdag 3

0500 op
0600 weg op de motor
0630 aanwezig
Borden 0730
0800 vliegen maar vertraging 0830 weg
Om 1000 buiten in Bogota
Afgesproken met Christian in hostel
Middag tour met taxi door de getto's die wou hij heel graag  zien .
Na tour uitstappen bij een tattoo shop wou ff gaan kijken .
ff een  biertje doen raken aan de praat met een Tatoerder bekijk z'n werk voor ik het weet heb ik een afspraak gemaakt .
In de avond naar schets kijken dan afgesproken. Met een ander mede reiziger toen met z'n alle bier drinken . Op plein super gezellig .
Afgesproken na eten naar de bar
Met z'n alle en met nog 2 andere reizigers .
Ontmoet een verkoopster raak aan de praat en blijk dat ze haar dochter 2 jaar geleden voor het eerst ontmoet heb.
Geadopteerd woont in Amsterdam lol

Wachten op me nichtje
Gaat niet zo snel
Me nichtje is verdwaalt
We gaan wat lunchen super duur hamburgers whahahhaha 2 menu's 80000 pesos 25€
Demonstratie aan de gang centrum Bogota , tegen stieren vechten .
Lopen terug rugzak ophalen en langs Tatoo zaak schets kijken .
Terug in hostel is Christian er nog was brief aan het schrijven voor mij .
Taxi bellen en op naar me broer jaimen
Lig bijna te slapen me nichtje in taxi
We komen aan komt Isabel net aan lopen heb boodschappen gedaan
Ik leg me spullen weg en ga wat frisdrank halen en een biertje voor jaimen en mij
We gaan laat eten met Engels talige muziek
Katharine gaat met Dana vroeg slapen
Wij praten nog wat
Me broer lag al te slapen want die was me vrienden weze drinken in de kroeg na werk .
We slapen met z'n 3 drieën op een kamer Isabel me nichtje paulita en ik

Zondag 4

0800 wakker
Ik ga met me nichtjes naar een pret park als het goed is .
We hebben om 1000 afgesproken
Het wordt 1130
En als we aan komen is het 1330
Ik zie fast pass en kaartjes voor alle attractie s , dus wat kost dat totaal 123€ voor z'n 4 en zit er ook nog drinken bij .
Park is niet bijzonder hun vinden het geweldig , me nichtjes zijn er nog nooit geweest .
Het gaat er tot huilend aan toe lol
Als einde Michel Jackson show geweldig .
Om 2045 thuis dan nog eten , paulin spullen klaar zetten voor school , opstaan 0600 .
Me broer begint om 0500
Hier begint alles vroeg en eindigt laat . Dus tot morgen

Maandag 6

Niet veel gedaan me nichtje naar school gebracht
Rondje door de wijk met darry
Cadootjes gekocht voor Dana en Paula
En rond 1900 pinnen en boodschappen doen met Isabel en Paula
Niet laat gemaakt ivm Tatoo

Dinsdag 8

Om 0600 eruit douchen Paula naar school gebracht
Om 0745 taxi naar tansmilenum
Ik heb om 0930 afspraak met de Tatoo .
Nog boodschappen gedaan en Isabel naar de kapper gestuurd om te verven en knippen .
Al pratende zit ik met een tekst en wordt uit getekend waarom ook niet kost niks !
Ik maar wachten tot 1130 en toen zijn we begonnen .
Uiteindelijk klaar met alles om 2000
Dan naar Manuel spullen op halen en gedag zeggen en eten .
Wil weer bij jaimen slapen en wil daarnaar toe om 2315 maar is te laat nee hoor ik ga daar slapen .
Ik moet hun ook de aandacht geven !
Hup weg gaan taxi in en om 0000 bij jaimen .
Nog een biertje doen en wat muziek luisteren

Woensdag 8

0600 opstaan
Paula naar school brengen
Vlucht checken
Deel tas in pakken ivm ruimte
1130 naar het centrum achter candalaria souveniers kopen .
Wat speel goed kopen voor Dana de kleinste in de fam .
1600 nog een bezoek gebracht aan het nacionaal museum .
Om 1700 afgesproken met alega ze heb nog een kadootje van haar moeder .
Tijdens het wachten luieren gekocht voor een kerel die aids heb  hij wou ook geen geld alleen luieres dogy bag af gegeven en me cola .
Een afscheids koffie gedaan met alega en Isabel .
Toen nog naar champinero gegaan en langs het stadium waar er een wedstrijd was . Bogota medellin
0800 thuis bier gehaald en laat nog een arepa speciaal gehaald dat was  het dan . Lekker naar bed het laatste nachtje .

Donderdag 9

Op tijd er uit Paula naar school brengen .
Niet veel doen vandaag ja tas in pakken .
Paula van school halen .
Enveloppen halen voor laatste cadootje neefjes .
Om 1700 komt me nichtje langs luisa .
Nog ff spelen met Dana .
Wachten op het eten tot me broer thuis komt van werk .
1630 douchen spullen pakken en 1700 de hort op .
Mooi op tijd 1800 vliegveld peuki doen .
Tas afgeven nog een hamburger eten 1900 door de douane .
2100 in het vliegtuig en 2300 er weer uit .
Motor stuk rechts worden naar een hotel gebracht .
Kansloos alles geen begeleiding niks duidelijk !
0030 in hotel snel eten maar , niet te vreten koude kip , friet , vlees !!!
Drinken zelf betalen .
0200 naar bed zonder info we hebben bier !

Vrijdag 10

0600 wakker
0700 ontbijt is al wat beter
Nog geen info na eten na vragen
1100 worden we opgehaald de enige info .
Geen zalf voor me Tatoo snel naar de drogist vlak bij hotel halen .
Onze vlucht gaat om 1320 , dus niet weer vertraging en vertrekken om 1430 !
Komen om 0600 aan in Madrid en de tussen vlucht is om 0645 .
Bij douane handbagage helemaal uit pluizen in Madrid gvd !
Vliegen weg om 0800 naar Amsterdam !!!

1. Gb:
    21 februari 2017
    goed dat je het nog ff afgemaakt hebt!
    mooi om te lezen!
    dankjewel!