Vrijdag 20 jan

21 januari 2017 - Panama City, Panama

Zondag 15 jan

Wat een nacht Christinan is mee gegaan zat niet veel verder op in een ander hotel . Was 1100 wakker en hen een lekker katertje , en ik moet nog achter me geld aan eerst pesos pinnen om ze daarna weer in te wisselen voor dollars . Moet de schipper in dollars betalen , geen 1 pin auto maat doet het onder tussen wandel ik door het oude centrum heen met een zwerm van straat verkopers en daar staat me kop wel naar ( niet dus ! ) . Ik geef het op ga maar wat eten , nou ik zit nog niet en dan komen ze weer met die rommel aan me tafel zeiken . Ik bestel wat vlees op een stokkie en frietjes krijg het amper binnen maar het gaat wat cola er bij en hup , ik zit op een prachtig coloniaal plein met duidelijk Spaanse invoelden naast en me ligt er een standbeeld van botero de bekendste kunstenaar van Colombia . De huizen hebben bijna allemaal balkonnetjes waar allemaal bloemen aan hangen zo mooi zo verdedig en Romaties , ja dit moment had ik willen delen met een dame in me hand . Me gedachten gaan alle kanten op hier op het terras en de cola is niet aan te slepen en de dame lacht en vraag of het gezellig was dat was het zeker antwoord ik , in eens staat er naast me een lief klein oud dametje en mompelt wat onzeker met de vraag of ik interesse heb in waaiers . Ze heb warschijnlijk gezien dat ik alles af hield , wat ze dan niet weet ik dat ik meteen verliefd op haar ben . Met haar vuile bloemetjes jurk en vale witte bloes met een plastic zakje met wat waaiers er in , Ok wat heb je allemaal mama er komt een glinster in haar ogen en ze pak haar spulletjes ik vraag of ze bij me wil zitten en wat wil drinken ze kijkt me aan of ze beschuit ziet fietsen en gaat ongemakkelijk naast me zitten maar al snel ontdooit ze . De rijken om me heen zitten me aan te kijken van dat doe je toch niet of zo , ik heb schijt aan jullie ! Ze wilt een colaatje alles ligt op tafel en ik wil er 1 maar zij wil er 2 verkopen om dat ze ziet dat ik niet kan kiezen tussen wit of een zwarte Ok doe er maar twee , wat kost dat ze antwoordt 12000 pesos pffff das duur ik ding af en voor 11000 mag ik ze hebben lol ze pak ze in en ik geef haar 20000 ze wil al gaan wisselen maar ze alleen maar klein geld waar op ik zeg dat ik niks terug hoef om dat ik haar een erg mooie en lieve vrouw vind nou die glim lach zo lief bijna geen tanden meer in haar mond ik geef haar een hand en een kus op haar wang en daar ging het omaatje weer zij blij en ik blij . Ik ga maar verder lopen door de oude stad , in het hostel aan gekomen app ik Christian of hij misschien geld op kan nemen voor me en dat kan dus weer terug naar zijn hostel en onderweg bedenk ik me dat ik nog een cerdit card heb die maar eens proberen en jawel cassa !! Om 1900 is er een info gesprek met de capitein van de biot met de laatste info en een kennis making met de groep .In de avond loop ik tegen een groepje Argentijnse en Chileense dames tegen raak aan de praat en voor ik het weet zit ik in hun hostel cola rum te drinken en zit er een oude bekende uit taganga Filipe ook uit Argentinië en van het een kwam het andere en was het ineens 0530 hihihih , en ik moet om 0900 me paspoort afgeven voor de emigratiedienst van Panama dus lalalalalalalalla

Maandag16 jan

Nou het is gelukt samen met een duist stel de paspoorten afgeven en hun begeleid naar een pin automaat voor cash , we zijn daarna samen wat gaan ontbijten lekker kletsen bakki koffie er bij ja lekker wakker worden . Om 1100 moet ik uit checken en ik kom pas 1030 binnen stappen het is een grote bende in me kamer pffff Ok opruimen maar dan en nog douchen enz enz no stresssss . In de middag ga ik nog naar het terras en naar het ford van cartagena , me kleding heb ik af gegooid bij de wasserette en die zij om 1500 klaar dus verloopt lekker zo me een licht. Kater lol . Om 1600 staan we bij de supermarkt dicht bij de haven waar we opgehaald worden door de schipper , we hebben nog tijd om drank en wat te knabbelen in te slaan en dat word ook gedaan in overvloed 1700 staan we met z'n allen op 1 na in de haven waar de douane van Colombia onze rug tassen 1 voor 1 door zoekt , om de 4 personen die klaar zijn gaan we met de zodiak naar de boor ik zit bij de eerste lichting ik ben door jeeeeee we moeten nog avondeten en dat doen we voor dat we vertrekken onze kok Sophie uit Australië heb spagetie gemaakt , totaal ander wat ik in de 4 weken heb gegeten en smaakt super ! Rond 2000 varen we uit bier word open getrokken en we proosten op de reis dag Colombia !!!!!! Ik ga ff me dag boekje bij houden op me bed , O ik slaap in de boeg van de boot lekker z'n grote boot en ik in de boeg Ok . De golfen en de wind zijn groot en hard het Nederlandse zeil schip uit 1970 gaat echt te keer super vet , ik val gewoon in slaap en heb weinig geschreven rond 0200 wordt ik wakker iedereen lig dus ga maar ff buurten bij de schipper . Rond 330 ga ik weer terug zet me wekker voor natuurlijk de zon op komst kan en mag ik niet missen zo op volle zee , we slapen met z'n vieren in een drom en dan gebeurt het ik slaap net en door een zware golf word het Zweedse meisje die rechts boven me slaapt uit haar bed geslagen en valt recht op mij ik schiet in de lach en antwoord in het Nederland ik hou ook van jou . Ze kan er niet om lachen en verteld me dat ze geen oog dicht doe ze gaat naar boven en mag slapen aan dek suc6 !

Dinsdag 17 jan

0545 de wekker ik hoor hem amper ik lig zwaar in coma , maar het lukt me strompel van links naar recht slapers in me ogen naar boven ik stap uit de kajuit en kijk de volle Caribisch zee op wat gaaf golf zo groot prachtig . Ik ben mooi op tijd en ga er voor zitten , het zal niet de mooiste op komst weze wat er hangen wolken aan de horizon maar dat maak niet uit dit pakt niemand me meer af . Ik zit alleen iedereen lig nog op bed op de schipper na dan , en jawel daar komt i dan in z'n vol glorie de koper ploert hij brengt de lach op me gezicht en me gedachten zijn stil de golfen klappen tegen de boot aan wat wil je nog meer gewoon super momentje ! De zon is op de kok is op krijg me bakkie koffie in me handen en zit samen met de kok stil zwijgend al wakker worden naar de horizon te staren , zo nu duik ik weer terug me bed in ze lacht ik doe je ontbijt wel maken Ok als je me dan ook nog wakker maakt over 2 uur zal helemaal zijn zeg ik vriendelijk met een lach ! Ja wel me Australiëse wekker doet het nog ook whahahahahahah moet wel naar boven om te eten hè wat jammer , tja de rest van de dag niks doen pffffff moeilijk loop wat rond staar wat op zoek naar leven maar helemaal niks op 3 vogels na en wat vliegende vissen . Geen muziek aan boort geen WiFi , radio , tv of wat dan ook van electronisch vermaak , en de groep is redelijk gescheiden de Amerikanen zijn redelijk de man aan boord whahhahahhaha  en zit nog een gozer uit Utrecht en een Duitse kerel daar kan ik het wel mee vinden . Voor de rest op z'n dag doe je niks er is er een ziek geworden en dat kan ik begrijpen want het gaat echt te keer tja , het is hangen slapen hangen en slapen ik dan de rest kan allemaal niet slapen hihih . De schipper verteld dat de aankomst tijd tussen 6 en 7 is dus weer de wekker zetten want ik wil het zien die eilanden bij zon opkomst ! Voor de rest heb ik me biertje en het eten aan boord is echt geweldig , je moet maar kunnen koken op z'n schip . Ik ga slapen de mazzel !!

Woensdag 18 jan

Het is 0600 en in de verte zie je in de horizon schimmen van eiland Yes nog ff , en om 0700 meren we aan tussen 2 kleine eiland ja buiten gewoon uitzicht ontbijten en iedereen weet niet hoe snel ze het water in moeten eindelijk rust en geen half kapsijzen meer en land . Je kan naar een eiland zwemmen en dat doen we ook het water is zo warm zo lekker en dan de verschillende kleuren blauw ik heb er nog nooit zo veel gezien , kokosnoten verzamelen en vast grond onder je voeten lekker hoor ! We blijven hier vandaag hangen tussen door gaan worden we naar een snorkel plek gebracht waar ik 2 pijlstaart roggen spot  , einde van de dag gaan we naar en bewoonde eiland waar we bier en spullen kunnen kopen van de indianen . In de middag word er een werknemer ontslagen omdat ze vond dat ze al heel veel deed en dat ze niet heel de dag hoef te werken en dat ze al veel deed , tja dat kwam haar duur te staan ze wordt van boord gehaald en naar een eiland gebracht waar ze opgehaald word en dan terug naar cartagena kon !Er komt een vissers boot aan en verkoop kreeft , krab en en ander vis .Uit het niets hebben we een piraten feestje dus om 1700 anker op halen en verkassen maar naar een ander eiland .

Avond eten kreeft met krab .
Ik ga vissen 4 x beet waar van 2 eet baar voor maat . De anderen niks
De rest is aan het kletsen en drinken wat ik al heel de dag doe eigenlijk .
Dan komt de kok uit het niet iedereen verzamelen en komt met pirate kleding aan echt waar iedereen verkleed drank mee en op naar het eiland waar al een kampvuur is en het ander schip al aan wal is en aardig dronken is lol . We gaan terug en lekker in de olie en gaan verder op de boot nou ja ze doen hun best maar komt niet los op de boot Carl cox op de achtergrond en de rest op de boeg saai rustig , ik en de Duitster en de Utrechter besluiten naar onze buren te zwemmen daar gaat het wel los tj wat wil je ook met een boot vol Engelsen whhahahahah hun zwemmen wel en wij waren maar met z'n 3 en op onze boot . We komen aan en hun zeggen dat ze wel naakt zwemmen ja dus jullie mogen blijven maar dan moet je wel naakt van de boot afspringen dus hup die boot af zwem broek van je reed en springen maar ! Ik denk dat we zeker met 20 man en vrouw naakt in de zee zwemmen even later besluiten we naakt onze boot te enteren waar ze bij ons ook een beetje wakker werden en het water in gingen de kok Sophie gaat naakt en nog 1 meid en nog een gozer bij ons gaat naakt de rest niet ik ga lekker uit zwemmen in het blauwe licht die ze aan hebben gedaan net onder de water lijn ik en Sophie we hebben de grootste lol ! Het wordt uit eindelijk 0400 .

Donderdag 19 jan

Ik wordt om 0600 wakker ga er uit en ga lekker vissen met een kater en rond 0700 is het personeel ook wakker ze kijken me aan en verklaren me voor gek maar ik vang toch weer een vis  ! Langzaam wordt het dek weer gevuld met mensen sommigen trekken hun baantje , ja ik ga ook maar ff ik zoeken naar me zwembroek nergens kunnen vinden en de mensen de grootse lol en de schippers helemaal ! Rond 1000 uur word het anker gelicht en gaan we naar een drop nou ja een eiland vol gebouwd met huisjes , ik raak daar aan de voetbal met een ventje Jezus wat is warm nou me drank zweet ik er zo wel uit . We blijven er tot 1200 en dan ga we er weer op uit naar een ander eiland een paar een varen en alle zeil worden gestreken , en het middag eten krijgen we op zee en weer super gewoon het waait niet hard en we gaan met 5 knopen voor uit hartstikke mooi ik weet begod niet hoe snel dat is maar het is wel erg langzaam . Op dit moment nog geen 1 flipper gezien helemaal niks beetje jammer want ik wil ze nou ook een x in het wild zien in plaats van een gesloten. Inrichting maar de reis zit er nog niet op doe maar ff me ogen dicht luister wat muziek en nog lekker 2 dagen geniet van de boot , zon en zee !
Nou we zijn aangekomen snel de spullen weg en op naar een nieuwe bar , we gaan met z'n allen zelfs het personeel en het bier vloeit aardig en stappen lekker beschonken de zodiak in . Dan moet er nog gekookt worden en ik ga de kok helpen met koken , muziek en bier er bij en hup dansend wordt het eten gemaakt . Het is een pittig hapje geworden en er zijn er een paar die er niet van houden tja dat kan . Dan moeten we nog een laatste feestje los zien te krijg , nou dat wordt moeilijk want ze liggen al half te slapen op het dek en dan ben je tussen de 20 en 25 jaar oud pffffff zo kansloos .
De oudjes maken hun eigen feetjes wel , en helaas hoor ik er ook bij . Na een paar uur gaan we ze wakker maken en ze over te halen op een feestje , nou heheh ze komen gaan ze hun laptop aansluiten en gaan ze me een partij slaap muziek draaien , Uh ik weet niet wat jullie onder een feestje verstaan maar dit is muziek voor in de koffie shop man de tering . Na een tijdje geef ik het op en ga lekker slapen , dit is te zonde van me kostbare energie de groeten !

Vrijdag 20 jan

Ik ben lekker vroeg op zo als gewoonlijk en doe me ding , we blijven tot de middag op deze plek liggen en dan gaan we naar een eiland en daar is een grens post . Er is niet veel bijzonders gebeurt dan enkel dat we aller jezus lang hebben moeten op de controlle , maar net voor we gaan zwemmen ja zwemmen er wel 2 dolfijnen voor bij dus zeker 1 min een teken van leven jeeeeee ! We halen het anker op en we kunnen nog net 1 eiland bekijken en dan gaan we weer 10 uur zeilen althans dat zijn de ideeën maar is bijna geen wind Whahahahah niet erg duurt het langer . Mijn plannen zijn gewijzigd ik blijf niet in pannama city slapen maar ik ga naar de grens van costa Rica , ga met de duiste gozer mee hij weet daar een super leuk dorp / stadje en ik besluit wel mee te gaan want over Panama wordt niet veel bijzonders over gezegd dus waarom niet op naar bijna costa rica ! Het was een super trip maar over de groep ben ik niet over te spreken Amerikanen , Canadezen en die Zweedse kindertje zij echt erg maar ja het zij zo maar het personeel is super , er zal vanavond niet veel bijzonders gebeuren dus bij deze tot aan vaste land en WiFi de groeten ! Het is nu 0340 en we komen aan in portobelo Panama

1. Mapa:
    21 januari 2017
    Supertrip! Watjes hè, die jeugd van tegenwoordig
  2. Gb:
    21 januari 2017
    Machtige trip, Paco!
  3. Gb:
    22 januari 2017
    Die grens van Panama naar Costa Rica is ook geen feestje ! Blik op oneindig en niet boos worden... succes